Anna Czubanowska
Liceum Ogólnokształcące im. Gen. J. Wybickiego
w Śremie
Strona domowa

 

Autorski Program Nauczania Podstaw Przdsiębiorczości dla klasy Język Angielski z innowacją

Opis i analiza przypadku rozpoznania i rozwiązania problemu edukacyjnego. Praca z uczniem dobrym

Opis i analiza przypadku rozpoznania i rozwiązania problemu edukacyjnego. Praca z uczniem
słabym

 
 

Opis i analiza przypadku rozpoznania i rozwiązania problemu edukacyjnego.

Praca z uczniem zdolnym
na lekcjach języka angielskiego o wysokiej motywacji do nauki.

 

Spis treści

1 Identyfikacja problemu.

2 Geneza zjawiska i jego dynamika.

3 Znaczenie problemu.

4 Prognoza.

4.1 Negatywna (o ile nie wdroży się jakichkolwiek działań).

4.2 Pozytywna (gdy wdroży się systematyczne działania).

5 Propozycje rozwiązań.

6 Wdrażanie działań i ich efekty.

7 Literatura:.

1. Identyfikacja problemu.

W każdej klasie spotkać można uczniów zdolnych, wyróżniających się wśród rówieśników, uczniów wybitnych, osiągających bardzo dobre wyniki w nauce. W szkole, w której pracuję, dotychczas miałam sposobność pracować z różnymi indywidualnościami. Właśnie w takim gronie osób można było zauważyć Paulinę, uczennicę ambitną zdolną i bardzo pracowitą.

Z coraz większym zainteresowaniem i dociekliwością zaczęłam przyglądać się dziewczynie, chciałam bliżej poznać jej charakter, osobowość i motywację do tak wytężonej pracy. Przedmiot który prowadziłam w tej klasie to podstawy przedsiębiorczości. Z uwagi na swój innowacyjny charakter, przedmiot wykładany był w języku angielskim. Paulina wyróżniała się poziomem wiedzy i umiejętności w gronie rówieśników. Postanowiłam bliżej ją poznać i pomóc w dalszym rozwoju.

2. Geneza zjawiska i jego dynamika.

Już po dwóch miesiącach nauki stwierdziłam, że z uczennicą dobrze byłoby pracować w sposób indywidualny, stosując przy tym różnorodne metody aktywizujące i środki dydaktyczne. Zauważyłam, że Paulina:

·        otrzymuje z prac pisemnych ocenę bardzo dobrą,

·        wyróżnia się przy odpowiedzi ustnej (bogate słownictwo i frazeologia),

·        rozwiązuje z łatwością prace domowe o podwyższonym stopniu trudności,

·         podaje oryginalne metody rozwiązywania zadań,

·        chętnie bierze udział w konkursach przedmiotowych,

·        dokonuje trafnej analizy zadania, problemu, wyciąga poprawne wnioski,

Myślę, że na uwagę zasługuje również fakt, iż zajęcia moje (podstawy przedsiębiorczości prowadzone w języku angielskim) były również dla niej wyzwaniem, pozytywnie ją motywowały do dalszej pracy. Bowiem po pomyślnie zdanym egzaminie maturalnym, uczennica zamierza kontynuować swoją edukację na kierunku filologia angielska. W tym stanie rzeczy, musiałam się zastanowić jak powinna przebiegać praca z uczennicą zdolną, o wysokiej motywacji do nauki tak, aby jej nie zniechęcić nadmiarem zadań, lecz opracować plan i sposób pracy w ten sposób, aby osiągnęła ona sukces i zadowolenie.

Pragnę nadmienić, iż Paulina jest osobą o wysokim poziomie intelektualnym, wysokiej kulturze osobistej. W gronie rówieśników zawsze wyróżniała się postawą asertywną, zawsze potrafiła służyć innym pomocą i radą w trudnych sytuacjach. Jej nieprzeciętne zdolności można było zauważyć już w gimnazjum, gdzie nauka języka angielskiego przychodziła jej z łatwością.

3. Znaczenie problemu.

Praca z uczennicą zdolną i efekty jakie można osiągnąć podwyższają jakość pracy szkoły, pozytywnie również wpływają na kształtowanie jej wizerunku. Ponadto, uczennica ma szanse i możliwości dostać się na wymarzone studia. Z punktu widzenia nauczyciela uczennica zdolna to osoba nieprzeciętna, osoba kompetentna, solidna i wytrwała w nauce. Osoba taka trzyma się wytyczonego przez siebie celu, wytrwale do niego dąży, nie zważając na przeciwności, niepowodzenia. Klasa, z kolei, postrzega taką osobę jako kogoś, kto jest ponad nimi, kto się znacznie wyróżnia. W tym przypadku, należy zwrócić uwagę na akceptację uczennicy zdolnej przez klasę. W przeciwnym razie, może dojść do izolacji jej osoby przez zespół klasowy, uczniowie słabsi mogą jej dokuczać, wyśmiewać się z niej, zazdrościć sukcesów i łatwości przyswajania wiedzy.

Istotny jest również fakt uświadomienia rodziców, jeśli do tej pory nie zdawali sobie z tego sprawy, iż ich dziecko ma szczególne uzdolnienia w danym kierunku. Postawa rodziców jest w tym zakresie bardzo ważna, maja oni duży wpływ na dziecko, mogą albo pomóc, albo przeszkodzić dziecku w rozwoju. Dlatego ważny jest stały kontakt rodziców ze szkołą, bieżący monitoring jako forma wzajemnej pomocy.

4. Prognoza.

4.1. Negatywna (o ile nie wdroży się jakichkolwiek działań).

W przypadku zaniechania działań pozytywnych, braku zachęty ze strony nauczyciela do dalszej pracy, może nastąpić zatrzymanie procesu uzdolnienia językowego u dziecka. Uczennica nie będzie odczuwać motywacji do dalszego działania, w efekcie zacznie osiągać wyniki poniżej swoich możliwości. To z reguły objawia się tym, iż dziecko wykazuje brak lub zaniżoną aktywność i zainteresowanie tematem. Ponadto, dziecko powoli zacznie się wycofywać z podejmowania dalszych działań, będzie stawać w cieniu. Możliwe, że wystąpi również brak chęci uczestnictwa w konkursach, olimpiadach przedmiotowych, co w zasadzie zamknie dziecku drogę do dalszego rozwoju. Uczennica straci okazję do pogłębiania wiedzy, stanie się uczennicą przeciętną, nie odnoszącą sukcesów na miarę swoich możliwości. W efekcie zignorowanie problemu może doprowadzić do poczucia krzywdy u dziewczyny, zaniżenia samooceny, wywołania stresu, a w ostateczności do zmarnowania jej zdolności i talentu.

4.2. Pozytywna (gdy wdroży się systematyczne działania).

Podjęte działania zarówno ze strony nauczyciela jak i uczennicy pozwolą dziecku dalej rozwijać swoje uzdolnienia, zainteresowania i umiejętności. Dzięki temu, Paulina zacznie osiągać jeszcze lepsze wyniki w nauce. Możliwe, że jej udział w konkursach i kółkach przedmiotowych otworzy jej drogę do dalszych sukcesów, uczennica będzie bardziej aktywna na forum społeczności szkolnej, co wpłynie korzystnie na kształtowanie wizerunku szkoły i jej osiągnięć. Myślę, że zwiększy się motywacja Pauliny do nauki, szczególnie w perspektywie bliskiego sukcesu, którego będzie coraz bardziej pewna (zdanie egzaminu maturalnego, dostanie się na studia wyższe, a także zdobycie atrakcyjnej pracy w przyszłości) . Ponadto uważam, że uczennica będzie miała okazję do rywalizacji z pozostałymi uczniami, będzie przez nich postrzegana jako osoba wartościowa i interesująca. Tym samym zwiększy się jej samoocena i poczucie własnej wartości.

5. Propozycje rozwiązań.

Po przeanalizowaniu sytuacji, a także po rozmowie z uczennicą należało zastanowić się jakie działania podjąć, aby było to z największą korzyścią dla Pauliny. Postanowiłam pracować z uczennicą w oparciu o poniższe cele, które sobie wytyczyłam:

·        indywidualna praca z uczennicą na lekcjach podstaw przedsiębiorczości,

·        przygotowywanie dodatkowych zadań o podwyższonym stopniu trudności,

·        stosowanie odpowiednich metod aktywizujących, dobór środków dydaktycznych,

·        stworzenie uczennicy szansy poznania samej siebie, analiza SWOT,

·        zwiększenie tempa pracy w miarę możliwości,

·        doskonalenie umiejętności systematycznej pracy,

·        bardziej intensywna współpraca z rodzicami uczennicy, wychowawcą i z pozostałymi nauczycielami uczącymi,

·        zachęcanie uczennicy do udzielania pomocy koleżeńskiej pozostałym uczniom, do odgrywania roli ucznia-lidera, który dzieli się swoja wiedzą (należy zachować umiar, nie podkreślać wyjątkowości dziewczyny),

·        stworzenie nowych możliwości rozwoju, np. program wymiany młodzieży,

·        organizowanie wyjazdów na wyższe uczelnie w pobliżu miejsca zamieszkania ( jako forma zapoznania się z jej ofertą – targi edukacyjne),

·        wnikliwa obserwacja uczennicy, wyciąganie stosownych wniosków,

·        rozszerzenie programu nauczania,

6. Wdrażanie działań i ich efekty.

Oddziaływania, które podjęłam w nauczaniu Pauliny były systematyczne. Za cel obrałam sobie dokładne poznanie mojej uczennicy, jej temperamentu i charakteru. Na początku skoncentrowałam się na indywidualnej pracy z uczennicą. Postanowiłam zwiększyć tempo pracy, zgodnie z jej możliwościami. Przygotowywałam dodatkowe zadania o zwiększonym poziomie trudności. Następnie, po rozwiązaniu zadań przez uczennicę, omawialiśmy te, które stwarzały najwięcej trudności. Zauważyłam, że uczennica nie zniechęca się, wręcz przeciwnie, wykazuje zapał i ochotę do dalszej pracy. Jej wytężona praca mobilizowała również mnie. Starałam się stosować odpowiednie metody aktywizujące np.: „metoda projektu”, „burza mózgu”, dobierać stosowne środki dydaktyczne. Było to dla mnie dużym wyzwaniem, starałam się bowiem, aby Paulinie w pełni udało się zrealizować swój cel (dostanie się na studia dzienne). Ponadto, przeprowadziłam z Pauliną tzw. analizę SWOT, czyli sposób na poznanie samej siebie. Jest to analiza umożliwiająca poznanie słabych i mocnych stron osobowości, a także potencjalnych szans i zagrożeń. Miałam nadzieję, że analiza ta pozwoli upewnić się Paulinie, że ma duże szanse na sukces i powodzenie. Zauważyłam, iż motywacja do nauki rośnie, a dziewczyna doskonali również umiejętność systematycznej pracy. Moim następnym krokiem, było zachęcenie uczennicy do udzielania pomocy koleżeńskiej pozostałym uczniom. W ten sposób, odgrywała ona rolę ucznia-lidera, który dzieli się swoja wiedzą z innymi uczniami. Należało przy tym pamiętać, aby nie podkreślać za bardzo wyjątkowości dziewczyny. Ponadto, nawiązałam bardziej intensywna współpracę z rodzicami uczennicy, z wychowawcą i z pozostałymi nauczycielami uczącymi w tej klasie.

Podsumowując stwierdzam, iż działania moje przyniosły oczekiwane efekty. Paulina zaczęła przejawiać jeszcze większą aktywność w obszarze jej zainteresowań. Myślę, że znacznie podniosła się jej samoocena, dziewczyna zaczęła nabierać większej pewności siebie, zdała sobie sprawę, że przy wytężonej pracy można naprawdę dużo osiągnąć. Uczennica ma wyjątkowo dobre relacje ze środowiskiem uczniowskim, odgrywa w nim rolę pomocnika. Stała się jeszcze bardziej osobą aktywną, o wysokich ambicjach i aspiracjach. Swą postawą daje dobry przykład innym, jest uczciwa, sumienna, bardzo pracowita. Te przymioty gwarantują jej sukces i powodzenie. Paulina potrafi również pracować w grupie, umie nią kierować, nie wprowadza konfliktów, nie kreuje się na osobę wyjątkową, czy lepszą od pozostałych. Jednocześnie, uczennica sprawdziła się w roli „asystenta” nauczyciela. Potrafiła skutecznie zaprezentować swoje umiejętności przed kolegami i koleżankami z klasy, prowadząc lekcje przy pomocy nauczyciela. To z kolei, wymagało od niej umiejętności wyszukiwania informacji z różnych dostępnych źródeł, a następnie selekcjonowania jej i przedstawiania prostym, zrozumiałym językiem. Uczniowie natomiast zawsze uważnie słuchali tego co mówiła. Prezentacje często wzbogacane były jej własnym doświadczeniem w danym temacie. Swoją pewność siebie dziewczyna budowała również w oparciu o liczne konkursy przedmiotowe, w których brała udział.

Myślę, że w większości założenia, które zawarłam w prognozie pozytywnej udało mi się zrealizować. Sądzę, że w efekcie tych działań i oddziaływań wzrosło poczucie własnej wartości i samoocena u dziewczyny, ponadto za sukces uważam to, iż uczennica zdała egzamin maturalny z wynikiem bardzo dobrym i dostała się na studia dzienne. Wierzę, że wkład mojej pracy, wysiłek i zaangażowanie dużo jej pomogły. Starałam się jej pokazać, że możliwości człowieka są bardzo duże, trzeba tylko założyć sobie cel i wytrwale do niego dążyć. Mam nadzieje, że mi się to udało.

7. Literatura:

1.      Podstawa programowa.

2.      Głos nauczyciela nr 44/2000.

3.      H. Hamer, „Klucz do efektywności nauczania. Poradnik dla nauczycieli”, wydawnictwo VEDA, Warszawa 1994r.

 

 

Opracowała:

Anna Czubanowska