Anna Czubanowska
Liceum Ogólnokształcące im. Gen. J. Wybickiego
w Śremie
Strona domowa

 

Autorski Program Nauczania Podstaw Przdsiębiorczości dla klasy Język Angielski z innowacją

Opis i analiza przypadku rozpoznania i rozwiązania problemu edukacyjnego. Praca z uczniem dobrym

Opis i analiza przypadku rozpoznania i rozwiązania problemu edukacyjnego. Praca z uczniem
słabym

 
 

 ANNA CZUBANOWSKA

 

 

PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI

DLA KLASY JĘZYK ANGIELSKI Z INNOWACJĄ

 

 

 

Autorski program nauczania

 

 

 

Dla IV etapu edukacyjnego
Przeznaczony do realizacji w ramach przedmiotu
odstawy przedsiębiorczości
 w
Liceum Ogólnokształcącym

 

 

 

ŚREM 2008

Numer programu: program autorski 9.01.2008/26

 

 

SPIS TREŚCI

Wstęp

Budowa programu

Ogólne cele edukacyjne

Szczegółowe cele edukacyjne

Sposoby osiągania celów

Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć uczniów

Warunki realizacji programu

Materiał nauczania

Człowiek istota przedsiębiorcza.

Gospodarka rynkowa.

Przedsiębiorstwo w gospodarce rynkowej.

Instytucje gospodarki rynkowej.

Państwo w gospodarce rynkowej.

Obywatel w gospodarce rynkowej.

Integracja gospodarcza ze światem.

Ewaluacja programu

Bibliografia

WSTĘP

Program autorski „Podstawy przedsiębiorczości dla klasy język angielski z innowacją” to program przeznaczony do realizacji w liceum ogólnokształcącym w cyklu dwuletnim. Innowacyjność tego programu polega na tym, iż treści programowe wdrażane będą podczas zajęć z podstaw przedsiębiorczości w języku angielskim, a odbiorcami programu będą uczniowie z klasy o profilu „język angielski z innowacją”.

Program stanowi pewne wyzwanie zarówno dla nauczyciela jak i dla uczniów. Ze względu na wykładowy język angielski  stwarza on  kolejne możliwości rozwoju dla nauczyciela, a także zapewnia uczniom dodatkowy kontakt z językiem obcym podczas zajęć z podstaw przedsiębiorczości. Uczniowie dotychczas posługujący się językiem obcym tylko na zajęciach językowych, zmierzą się teraz z nową rzeczywistością językową jaką stanowi gospodarka rynkowa. Od uczniów wymaga się zrozumienia istoty tematu i poprawnego jej przełożenia, a także, w miarę kompetencji, myślenia w języku obcym.

Program uwzględnia podstawę programową, jest zgodny z założeniami programu rozwoju naszej szkoły. Uwzględnia on moje kilkuletnie doświadczenie w nauczaniu w/w przedmiotu, ponadto zakłada on podmiotowość ucznia i stawia go w centrum procesu dydaktycznego, wykorzystując przy tym nowoczesne metody aktywizujące.

Podstawowym celem edukacyjnym (kształcenia i wychowania) przedmiotu jest przygotowanie uczniów do pełnienia aktywnej i twórczej roli w środowisku społecznym, jakie te osoby tworzą i będą w przyszłości tworzyć. Uczeń stanie w przyszłości przed wyborem  jednej z dwóch ról, roli pracownika lub pracodawcy. Stąd, tak ważne jest zgłębienie zasad funkcjonowania gospodarki rynkowej. Dodatkowym atutem jest tutaj wykładowy język angielski, którego opanowanie w znaczny sposób zwiększy szanse i możliwości   ucznia na rynku pracy.

Ponadto, cele edukacyjne obejmują również zagadnienia związane z przedsiębiorstwem, instytucjami, rolą państwa i obywatela w gospodarce rynkowej. Nie bez znaczenia jest też fakt wstąpienia Polski do Unii Europejskiej, dlatego istotne jest, aby uczniowie w procesie kształcenia docenili możliwości jakie niesie ze sobą  członkostwo i integracja z Unią.

Dobór treści kształcenia odpowiada zainteresowaniom uczniów, odzwierciedlając aktualne wyzwania jakie niesie ze sobą rzeczywistość.

Wszystkie działania edukacyjne przedstawione w programie skupiają się na jednostce ucznia i kształtują wewnętrznie zintegrowaną , wielowymiarową osobę ludzką. Problematyka zajęć uaktywnia możliwości ucznia, stawia go w sytuacji problemowej, jednocześnie zachęca do podejmowania twórczych rozwiązań.

Program nauczania ,,Podstawy przedsiębiorczości dla klasy język angielski z innowacją” został opracowany przy wykorzystaniu podstawy programowej kształcenia ogólnego dla IV etapu edukacyjnego.

Program ten oparty jest o treści programu „ Podstawy przedsiębiorczości. Program nauczania w zakresie podstawowym dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum”, który jest wpisany do wykazu programów pod numerem DKOS – 5002 – 9/03, autorstwa Z. Smutek i J. Korba.

BUDOWA PROGRAMU

Program ma charakter liniowy. Oznacza to, iż nowe treści wprowadzane są w sposób systematyczny i chronologiczny. Bazując na dotychczasowej wiedzy, uczeń przyswaja nowe partie materiału w sposób ciągły i logiczny.

Mój program uwzględnia możliwość integracji międzyprzedmiotowej. Działania edukacyjne podjęte w ramach lekcji z podstaw przedsiębiorczości można łączyć i rozwijać również na godzinach przewidzianych do dyspozycji wychowawcy, na lekcjach matematyki, informatyki, geografii gospodarczej no i oczywiście w ramach zajęć z języka angielskiego, ze względu na wykładowy charakter języka w tym programie.

Tworząc ten program, zwracałam uwagę na to, aby jego cele dydaktyczno-wychowawcze, treści kształcenia, metody pracy a także osiągnięcia uczniów składały się na spójną lecz nie hermetyczną całość. Program ten można zatem  modyfikować i dostosowywać do indywidualnych potrzeb ucznia.

OGÓLNE CELE EDUKACYJNE

Zrealizowanie programu „Podstawy przedsiębiorczości dla klasy język angielski z innowacją” umożliwi osiągnięcie następujących ogólnych celów edukacyjnych, wynikających z podstawy programowej:

Przygotowanie do aktywnego i świadomego uczestnictwa w życiu gospodarczym.

Kształcenie postawy rzetelnej pracy i przedsiębiorczości.

Kształtowanie umiejętności pracy w zespole i skutecznego komunikowania się.

Kształtowanie umiejętności aktywnego poszukiwania pracy i świadomego jej wyboru.

 Poznanie mechanizmów funkcjonowania gospodarki rynkowej.

Rozwijanie zainteresowania podejmowaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej. Poznanie podstawowych zasad podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej w różnych formach.

Poznanie roli państwa i prawa w gospodarce rynkowej.

Poznanie zasad funkcjonowania gospodarki europejskiej i światowej.

SZCZEGÓŁOWE CELE EDUKACYJNE

W oparciu o ogólne cele edukacyjne wynikające z podstawy programowej, opracowałam następujące cele szczegółowe:

Zrozumienie psychologicznych podstaw przedsiębiorczości.

Poznanie postaw sprzyjających przedsiębiorczości.

Poznanie społecznych podstaw przedsiębiorczości.

Kształtowanie umiejętności rozwiązywania konfliktów.

Poznanie cech gospodarki rynkowej.

Poznanie mechanizmu funkcjonowania rynku.

Zrozumienie roli pieniądza w gospodarce rynkowej.

Poznanie specyfiki struktury i funkcjonowania gospodarstwa domowego.

Zrozumienie klasyfikacji przedsiębiorstw i form pozyskiwania kapitału.

Poznanie zasad prowadzenia działalności gospodarczej.

Zrozumienie zasad rozliczeń finansowych przedsiębiorstw.

 Poznanie rodzajów banków i ich usług.

Zrozumienie mechanizmu funkcjonowania giełdy i rynku papierów  wartościowych.

Zrozumienie struktury funkcjonowania rynku ubezpieczeń.

Poznanie podstawowych funkcji państwa w gospodarce rynkowej.

 Poznanie istoty i funkcji budżetu państwa i budżetu  samorządów.

Zrozumienie istoty wzrostu gospodarczego i inflacji.

Zrozumienie istoty ochrony konsumenta.

Wstępne zapoznanie się z prawem pracy.

Poznanie specyfiki i praw rządzących rynkiem pracy.

Poznanie metod aktywnego poszukiwania pracy.

Zapoznanie się z etyką biznesu.

Zrozumienie istoty współpracy Polski z zagranicą.

Rozumienie korzyści i kosztów wynikających dla Polski z europejskiej integracji gospodarczej.

Istota procesu globalizacji gospodarki.

SPOSOBY OSIĄGANIA CELÓW

Program autorski „Podstawy przedsiębiorczości dla klasy język angielski z innowacją” zakłada, że cele edukacyjne i wychowawcze zostaną osiągnięte dzięki zaangażowaniu się ucznia, którego rolą będzie nabywanie umiejętności marketingowych, organizacyjnych, zarządzania, a także skutecznego wykorzystywania technologii informacyjnej.

Znaczący jest również odpowiedni dobór form i metod nauczania. Podczas zajęć będę stosować aktywizujące metody nauczania. Uczniowie będą pracować w grupach, gdzie również będą realizować krótko i długo-terminowe zadania. Opracowywane będą także projekty o tematyce odpowiedniej do tematyki zajęć. Ponadto, zastosuję również elementy dramy i odgrywania ról, szczególnie na lekcjach poświęconych komunikacji interpersonalnej i sposobom poszukiwania pracy.

Zamierzam również korzystać z różnego typu pomocy multimedialnych, przy realizacji zagadnień np. z bankowości i z tematyki unijnej.

Ponadto kształtowanie przedsiębiorczej postawy u uczniów przebiegać będzie również w ramach spotkań z lokalnymi przedsiębiorcami, wycieczek do zakładów pracy czy wybranych instytucji.

Poprzez stosowanie różnorodnych metod nauczania starać się będę, aby lekcje z podstaw przedsiębiorczości były atrakcyjne i miały innowacyjny charakter.

W czasie zajęć proponuję zastosowanie następujących metod i technik pracy:

praca z tekstem,

burza mózgu,

dyskusja (np. dyskusja panelowa),

ranking propozycji,

symulacja,

metoda projektu,

improwizacja

drzewko decyzyjne,

praca w małych grupach,

debata,

studium przypadku,

analiza SWOT

Powyżej przedstawione metody i techniki stawiają ucznia w centrum i sprawiają, że uczeń aktywnie uczestniczy w procesie przyswajania wiedzy. Nauczyciel przyjmuje rolę osoby, która wskazuje i kontroluje podjęte działania, będąc jednocześnie przewodnikiem.

Zainteresowania ucznia wybranym przedmiotem warto również rozwijać poprzez zachętę do uczestnictwa w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, a także w wystawach tematycznych.

SPRAWDZANIE I OCENIANIE OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW

Realizacja programu „Podstawy przedsiębiorczości dla klasy język angielski z innowacją” powinna doprowadzić do opanowania umiejętności zawartych w celach ogólnych i szczegółowych. Uczniów należy oceniać na bieżąco, a także okresowo. Ocenianie stopnia opanowania wiedzy przez uczniów przybierać będzie różnorodne formy kontroli. Najważniejsze z nich to :

wypowiedzi ustne,

wypowiedzi pisemne (testy),

obserwacje uczniów podczas wykonywania działań,

ćwiczenia grupowe,

prace domowe,

prezentacje tematyczne,

prezentacje multimedialne,

plakaty i inne prace twórcze,

Kryteria oceny, zostaną wcześniej ustalone i podane do wiadomości uczniów. Nauczyciel ze swej strony ocenianie będzie traktował również jako formę informacji zwrotnej, co pozwoli uczniom zauważyć i zrozumieć poczynione postępy, jak również doskonalić swe słabe strony. Ponadto, ważne jest również wykształcenie u ucznia obiektywnej samooceny, co przyczynia się do refleksji nad podjętymi dotychczas działaniami, jednocześnie mobilizuje do dalszej pracy nad sobą.

Oczywisty jest fakt, iż uzyskanie przez ucznia pozytywnej oceny, uwarunkowane jest opanowaniem wszystkich umiejętności określonych w programie. Stopień opanowania poszczególnych umiejętności może być różny, oznacza to, iż konkretne zadanie może być ukończone przy pierwszej lub kolejnej próbie. Stopień biegłości opanowania poszczególnych treści przez uczniów będzie podstawą do wystawienia odpowiedniej oceny pozytywnej.

WARUNKI REALIZACJI PROGRAMU

Program ten jest przeznaczony do realizacji w cyklu dwuletnim, w liceum ogólnokształcącym w klasie z rozszerzoną liczba godzin języka angielskiego. Z tego względu, możliwe jest prowadzenie zajęć w języku angielskim, dlatego zrodziła się potrzeba napisania tego programu. Jak wspomniałam powyżej, program realizowany będzie przez dwa lata, w klasie drugiej i trzeciej. Rozszerzona liczba godzin języka angielskiego w klasie pierwszej, umożliwi ugruntowanie dotychczasowej wiedzy uczniów z tego przedmiotu i przygotowanie ich do uczestnictwa w zajęciach, gdzie język angielski będzie językiem wykładowym.

Do efektywnego wdrażenia programu niezbędne są również odpowiednie warunki techniczne i lokalowe. Z tego względu, pożądane byłoby, aby zajęcia odbywały się w odpowiednio dostosowanej sali lekcyjnej, z odpowiednim ustawieniem stolików (np. do pracy w grupach). Konieczny jest również swobodny dostęp do różnego typu sprzętu multimedialnego, co zagwarantuje skuteczne przeprowadzenie zajęć.

Ponadto, realizując ten program, będę starała się zaktywizować i zachęcić do działania tych uczniów, którzy wykażą szczególne zainteresowanie tym przedmiotem, np. poprzez organizowanie konkursów, czy olimpiad przedmiotowych, a także poprzez aktywną współpracę z nauczycielami innych przedmiotów (np. matematyki, informatyki) w ramach integracji międzyprzedmiotowej.

MATERIAŁ NAUCZANIA

Program przewidziany jest na 2 lata, jego realizacja przebiegać będzie w klasie drugiej i trzeciej liceum ogólnokształcącego, w łącznym wymiarze 65 godzin. Poniżej podaję materiał nauczania.

Człowiek – istota przedsiębiorcza.

Osobowość człowieka. Mechanizmy regulujące zachowanie się człowieka. Hierarchia potrzeb Maslowa. Zachowanie się człowieka w sytuacjach trudnych Stres. Cechy osoby przedsiębiorczej. Postawa asertywna. Ocena mocnych i słabych stron własnej osobowości. Analiza SWOT. Organizacja i struktura grupy społecznej. Cechy dobrej grupy. Cechy lidera grupy. Komunikacja interpersonalna w grupie. Dyskusja i debata. Konflikty w grupie.

Gospodarka rynkowa.

Gospodarka centralnie planowana. Początki transformacji. Transformacja polskiej gospodarki po 1989 roku. Pojęcie rynku i jego funkcjonowanie. Popyt i podaż. Gospodarka rynkowa i jej cechy. Pieniądz, jego właściwości, funkcje i wartość. Gospodarstwo domowe, budżet i funkcjonowanie.

Przedsiębiorstwo w gospodarce rynkowej.

Klasyfikacja przedsiębiorstw. Formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw (spółdzielnie, fundacje, stowarzyszenia, spółki). Źródła  finansowania przedsiębiorstw. Aktywa, pasywa i bilans przedsiębiorstwa. Warunki podejmowania działalności gospodarczej. Tworzenie biznesplanu. Rejestrowanie działalności. Rozliczenia finansowe. Koszty i przychody. Rachunek zysków i strat. Rola przedsiębiorstwa w gospodarce rynkowej. Struktury rynkowe. Polityka antymonopolowa.

Instytucje gospodarki rynkowej.

Powstanie i rozwój banków. Podstawowe zasady działania i funkcje banków. Narodowy Bank Polski jako bank centralny. Usługi banków komercyjnych dla ludności i przedsiębiorstw. Pojęcie giełdy. Mechanizm działania giełdy papierów wartościowych. Akcje i obligacje. Poza bankowe instytucje finansowe. Rynek ubezpieczeń.

Państwo w gospodarce rynkowej.

Funkcje państwa w gospodarce. Formy interwencjonizmu państwowego w gospodarce rynkowej i jego skutki. Budżet. Źródła finansowania budżetu. Wydatki budżetu państwa. Deficyt budżetowy i dług publiczny. Budżety lokalne. Samorządowa gospodarka finansowa. Mierniki wzrostu gospodarczego. Czynniki wzrostu gospodarczego. Granice wzrostu gospodarczego. Cykliczny rozwój gospodarki rynkowej. Inflacja i jej przyczyny.

Obywatel w gospodarce rynkowej.

Reklama. Ochrona konsumentów. Prawo pracy, umowa o pracę. Pracownik a pracodawca. Umowa-zlecenie i umowa o dzieło. Samozatrudnienie. Związki zawodowe. Bezrobocie i zmiany na rynku pracy. Aktywne i pasywne walki z bezrobociem. Aktywne i pasywne metody poszukiwania pracy. Życiorys. List motywacyjny. Rozmowa kwalifikacyjna. Wolność gospodarcza.

Integracja gospodarcza ze światem.

Międzynarodowy podział pracy. Formy powiązań gospodarczych z zagranicą. Polska w międzynarodowych organizacjach gospodarczych. Unia Europejska, geneza, rozwój i instytucje. Wspólny rynek. Unia gospodarcza i monetarna. Integracja Polski z Unią Europejską. Pojęcie i przejawy globalizacji gospodarki. Ruch antyglobalistyczny. Problemy ekonomiczne współczesnego świata.

9. EWALUACJA PROGRAMU

Program „Podstawy przedsiębiorczości dla klasy język angielski z innowacją” związany jest z treściami zawartymi w podstawie programowej. Od początku wdrażania programu, będę prowadzić ewaluację wspierającą, która ma na celu ulepszenie programu poprzez wprowadzanie ewentualnych zmian w trakcie jego wdrażania.

Ewaluacja ma na celu określenie jakości proponowanego programu, a także stwierdzenie w jakim stopniu został on zrealizowany. Stad badania ewaluacyjne na tym etapie kształcenia mają ocenić:

postawę uczniów wobec procesu uczenia się,

osiągnięcia uczniów i ich zainteresowanie prezentowanymi treściami,

zmiany w ich zachowaniu,

aktywne uczestnictwo w zajęciach i dyskusji,

własne inicjatywy uczniów,

Następnie zostanie dokonana ewaluacja całościowa pozwalająca stwierdzić, które treści warto zmodyfikować lub zmienić, w celu dokonania ostatecznej oceny programu.

Informacje będę zbierała zarówno od uczniów jak i od rodziców i  posłużę się takimi narzędziami badawczymi jak rozmowa z uczniami i obserwacje prowadzone na bieżąco.

BIBLIOGRAFIA

Biernacka M., Korba J., Smutek Z., Podstawy Przedsiębiorczości. Gdynia 2003.

Cyrson E. (red.) Kompendium wiedzy o gospodarce. Warszawa 2000.

Komorowska H., O programach prawie wszystko. Warszawa 1999.

Komorowska H. Podstawy metodyki nauczania języków obcych. Warszawa 1993.

Komorowska H. (ed.) Wybrane problemy programów nauczania języków obcych. Warszawa 1984.

Milewski R., Elementarne zagadnienia ekonomii. Warszawa 2002.

Podstawa programowa podstaw przedsiębiorczości dla liceów ogólnokształcących, liceów profilowanych i techników.