Anna Czubanowska
Liceum Ogólnokształcące im. Gen. J. Wybickiego
w Śremie
Strona domowa

 

Autorski Program Nauczania Podstaw Przdsiębiorczości dla klasy Język Angielski z innowacją

Opis i analiza przypadku rozpoznania i rozwiązania problemu edukacyjnego. Praca z uczniem dobrym

Opis i analiza przypadku rozpoznania i rozwiązania problemu edukacyjnego. Praca z uczniem
słabym

 
 

Opis i analiza przypadku rozpoznania i rozwiązania problemu edukacyjnego.

Praca z uczniem słabym na lekcjach języka angielskiego w trybie nauczania indywidualnego.


 Spis treści

1 Identyfikacja problemu.

2. Geneza zjawiska i jego dynamika.

3. Znaczenie problemu.

4.Prognoza.

4.1. Negatywna (o ile nie wdroży się jakichkolwiek działań).

4.2. Pozytywna (gdy wdroży się systematyczne działania).

5. Propozycje rozwiązań.

6. Wdrażanie działań i ich efekty.

7. Literatura

1. Identyfikacja problemu.

W roku szkolnym 2004/2005 rozpoczęłam prace z Moniką, dziewczyną z II klasy Liceum Ogólnokształcącego, w którym pracuję. Ze względu na niepełnosprawność kończyn dolnych dziecka i poruszanie się na wózku inwalidzkim, nasze spotkania miały charakter nauczania indywidualnego.

 Monika jest osobą ambitna, pracowitą, pilną, ale niestety słabo uzdolnioną. Ze względu na specyficzny charakter nauczania, Monika odstaje od swoich rówieśników, ma z nimi słaby i ograniczony kontakt, co w znacznym stopniu osłabia jej poczucie własnej wartości, nie pozwala także w sposób obiektywny ocenić swoich umiejętności i wykształcić w sobie postawy asertywnej, co z kolei w znaczny sposób wpływa na kształtowanie umiejętności językowych, umiejętności sprawnego i efektywnego komunikowania się z otoczeniem. Te przymioty są szczególnie istotne ze względu na to, iż zadaniem moim jest przygotowanie dziecka do egzaminu maturalnego z języka angielskiego na poziomie podstawowym. Egzamin obejmuje część pisemną i część ustną.

Uczennica w słabym stopniu opanowała umiejętności językowe w zakresie konstruowania prostych wypowiedzi i szybkich reakcji językowych. Należy ten problem wyeliminować i wypracować pozytywny sposób myślenia u dziecka, szczególnie, iż dysproporcja między Moniką a jej klasą jest znaczna. Pragnę zwrócić uwagę na fakt, że oprócz wiedzy pedagogicznej, trzeba również posiadać wiedzę psychologiczną, aby skutecznie pomóc uczennicy. Monika jest na swój sposób „inna” od rówieśników, ja stawiam sobie za cel to poczucie wyeliminować.

2. Geneza zjawiska i jego dynamika.

Po kilku spotkaniach z Moniką zauważyłam, że wykazuje ona braki z wielu przedmiotów, w tym duże trudności sprawia jej nauka języków obcych. Trudności w nauce maja charakter wieloaspektowy. Wynikają one z braku, lub z bardzo ograniczonego kontaktu Moniki z otoczeniem, z niskiego poczucia własnej wartości, z braku pozytywnej informacji zwrotnej co do umiejętności od rówieśników. Ponadto, należy zauważyć, iż chorowitość Moniki i związane z tym nieobecności również mają negatywny wpływ na niedobór wiadomości i umiejętności u uczennicy. Dodatkowo, zmiana nauczyciela prowadzącego (jestem jej drugim nauczycielem w trzyletnim cyklu kształcenia), także wywołuje stres i niepokój u ucznia, co skutkuje tym, iż uczeń i nauczyciel muszą się wzajemnie poznać, i wypracować sobie zasady pracy. Mija zatem trochę czasu, zanim nauczyciel potrafi ocenić, czy na przykład, braki ucznia wynikają z lenistwa, czy też z braku dostatecznych umiejętności. Myślę, że mnie ten problem udało się szybko rozwiązać i przystąpić do działania, odpowiednio dostosować tempo i dynamikę nauczania, aby w efekcie końcowym uczennica osiągnęła sukces i zadowolenie.

Prawdopodobne jest, iż przyczyny słabych wyników Moniki w nauce sięgają czasu gimnazjum. Uczennica bowiem uczęszczała na zajęcia razem z klasą, w tym samym trybie. Prawdopodobnie tempo wprowadzania wiedzy było niewspółmierne do umiejętności i możliwości dziecka. Niepowodzenia z tego przedmiotu niekorzystnie wpływały na psychikę i rozwój. Zdarzało się, że podczas lekcji wypowiedzi Moniki wywoływały negatywne reakcje kolegów i koleżanek, nieprzychylne komentarze. Uczennica, broniąc się przed tym zachowaniem, powoli zaczęła się wycofywać i zamykać się w sobie. W rozmowie z wychowawcą, dowiedziałam się, iż Monika pochodzi z rodziny niepełnej, co także ma istotne znaczenie w kształtowaniu prawidłowego rozwoju dziecka.

3. Znaczenie problemu.

Trudności w nauce języka angielskiego negatywnie odbijały się na funkcjonowaniu Moniki. Fakt, że Monika jest uczniem słabym, tylko pogłębiał jej niepowodzenia, zaniżał poczucie własnej wartości. Uczennica wykazywała brak motywacji do działania, łatwo się zniechęcała, trudno jej było uwierzyć we własne możliwości.

Często, niepowodzenia szkolne uczniów związane są przede wszystkim z ich cechami osobowości i relacjami ze środowiskiem. Uczniowie mają trudności z koncentracją, z ćwiczeniem i rozwijaniem uwagi i pamięci. Osoby te nie wykazują większych zainteresowań problemami, cechuje ich słaba aktywność myślowa, a zatem często przyjmują oni postawę bierności i rezygnacji. Problem dodatkowo pogłębia fakt, że osoby te często narażone są na publiczną krytykę i ośmieszenie, co z kolei wywołuje u nich stan lęku, prowadzi do nerwic. Dużą rolę na powstawanie niepowodzeń u dzieci mają niekorzystne relacje rodzinne lub ich brak. Sytuację pogarszają również niekorzystne warunki materialne. Dochodzi do tego, iż trudności ucznia narastają, uczeń ma wyraźne problemy, aby je przezwyciężyć, a zatem potrzebuje fachowej pomocy z zewnątrz. Trudności jednak można przezwyciężać. Postanowiłam pomóc Monice, rozbudzić u niej zainteresowanie językiem angielskim, a także doprowadzić do uzyskania pozytywnych ocen i zwiększenia wiary we własne możliwości. Uważam, że nauczyciel powinien pozytywnie motywować ucznia, mobilizować i stymulować jego rozwój, natomiast uczeń powinien wykazywać chęć poprawy, zmiany na lepsze i zapał do pracy

4. Prognoza.

4.1. Negatywna (o ile nie wdroży się jakichkolwiek działań).

W przypadku zaniechania działań uczennica nie będzie w stanie opanować języka nawet na poziomie podstawowym. W konsekwencji, będą nawarstwiać się problemy związane z opanowaniem podstawowych zagadnień leksykalnych i gramatycznych. Uczennica straci okazję do rozwijania swoich zdolności, stanie się uczniem przeciętnym, który nie odnosi sukcesów. Na skutek tego, może wystąpić u niej brak akceptacji przez rówieśników, następnie stres i poczucie krzywdy i alienacji. Pogłębiać się będą również problemy emocjonalne Moniki. Zacznie ona unikać ewentualnej negatywnej informacji zwrotnej jeśli chodzi o jej postępy w nauce, co z kolei spowoduje, że nie będzie w stanie poprawić swoich wyników w nauce, w rezultacie nie przyswoi sobie minimum programowego jeśli chodzi o język angielski, czego rezultatem może być negatywna ocena z języka angielskiego, a w efekcie nawet nieukończenie szkoły, czy też nie zdanie egzaminu maturalnego.

4.2. Pozytywna (gdy wdroży się systematyczne działania).

Podjęte przez uczennicę działania doprowadzą do zminimalizowania braków jeśli chodzi o wiadomości i umiejętności uczennicy w zakresie języka angielskiego. Monika opanuje język na poziomie podstawowym, będzie wykazywać większa motywację do nauki języka i zdania matury z tego przedmiotu. Myślę, że poprawi się współpraca uczennicy z nauczycielem prowadzącym. W następstwie, Monika zacznie odnosić pierwsze sukcesy, podniesie się jej samoocena. Pojawi się okazja do rywalizacji (mimo indywidualnego charakteru nauczania, uczennica porównuje swoje wyniki do pozostałych uczniów). Uczennica będzie postrzegana przez innych jako osoba wartościowa i interesująca. Ponadto, pogłębi się jej wiara we własne możliwości, a pozytywna ocena z egzaminu maturalnego będzie uwieńczeniem jej starań i wytężonej pracy. Dzięki temu otworzą się przed nią nowe szanse i możliwości, na przykład podjęcie studiów, a w przyszłości zdobycie atrakcyjnej pracy.

5. Propozycje rozwiązań.

Po przeanalizowaniu sytuacji i po rozmowie z Moniką postawiłam sobie i dziewczynie następujące zadania:

· indywidualna praca z uczennicą na lekcjach języka angielskiego,

· dostosowanie tempa zajęć do możliwości uczennicy,

· stosowanie odpowiednich metod nauczania,

· przygotowywanie dodatkowych zadań utrwalających,

· dostosowywanie zadań domowych do możliwości Moniki,

· zachęcanie dziecka do uczestnictwa w szkolnych konkursach przedmiotowych,

· regularne rozmowy z uczennicą, wytłumaczenie jej jak ważna jest nauka języków obcych,

· stworzenie uczennicy szansy poznania samej siebie- analiza SWOT,

· likwidacja zahamowań i negatywnego nastawienia uczennicy do nauki,

· obserwacja uczennicy i wyciąganie wniosków podczas zajęć,

· podjęcie szerszej współpracy z wychowawcą uczennicy,

· współpraca z pozostałymi nauczycielami uczącymi,

· zorganizowanie pomocy koleżeńskiej,

· stosowanie na lekcji różnorodnych środków dydaktycznych wzbogacających lekcję,

· motywowanie poprzez nagradzanie i karanie (konstruktywna krytyka),

· wyrabianie umiejętności systematycznej pracy,

 

6. Wdrażanie działań i ich efekty.

Oddziaływania, które podjęłam w nauczaniu Moniki, trwały w latach szkolnych 2004/2005 i 2005/2006. Za cel obrałam sobie wnikliwe i dokładne poznanie mojej uczennicy. Na początku, skoncentrowałam się na doborze odpowiednich metod i technik nauczania, dostosowanych do charakteru i potrzeb uczennicy. Dzięki temu, iż nasze spotkania miały charakter indywidualny (spotykaliśmy się na dwóch lekcjach w tygodniu) miałam dużo czasu, aby poznać moją uczennicę, jej cechy charakteru i osobowość. Istotne było dla mnie również dostosowanie tempa pracy. Monika była osobą nieśmiałą, skrytą, niechętnie występującą na forum klasy ( w gimnazjum uczennica uczęszczała na zajęcia razem z klasą). Postanowiłam pokazać jej mocne strony osobowości, po to, aby uzmysłowić dziewczynie jakie posiada umiejętności i kompetencje, jak można je wykorzystać i rozwijać. W tym celu przeprowadziłam z uczennicą analizę SWOT. Jest to analiza umożliwiająca poznanie słabych i mocnych stron osobowości, a także potencjalnych szans i zagrożeń. Miałam nadzieję, że analiza ta pozwoli Monice pozbyć się leków i uprzedzeń, a także utwierdzi jej motywacje do nauki. Okazało się, że uczennica z powodu niskiego poczucia własnej wartości nie wierzy już w swoje umiejętności i możliwości. W pewnym sensie, została zaniedbana przez grono swoich rówieśników, którzy kontakty z nią ograniczyli do minimum.

Ponadto, pobierając nauczanie indywidualne, Monika nie ma możliwości porównania swoich umiejętności wzglądem swoich kolegów i koleżanek, a zatem „przepaść” dzieląca ja od klasy ustawicznie się pogłębia. W tym stanie rzeczy, uznałam, iż należy nawiązać szerszą współprace z wychowawcą klasy i z pozostałymi nauczycielami prowadzącymi. Współpraca ta kontynuowana była przez cały okres mojej pracy z Moniką. Myślę, że dała ona pozytywne rezultaty.

Następnie, istotne było przygotowywanie dodatkowych zadań utrwalających dla dziecka, dostosowywanie zadań domowych do jej możliwości. Regularne rozmowy z uczennicą uzmysłowiły jej jak ważna jest nauka języków obcych, przydatnych obecnie w życiu codziennym. W konsekwencji, udało mi się zlikwidować u niej zahamowania i negatywne nastawienie do nauki. Na zajęciach, starałam się wnikliwie moją uczennicę obserwować i wyciągać z tego wnioski. Obserwacje te umożliwiły mi głębsze poznanie Moniki i udoskonaliły moją pracę, a stosowane przeze mnie różnorodne środki dydaktyczne dodatkowo wzbogaciły nasze lekcje. Starałam się stosować różne metody aktywizujące, np. „burza mózgów”, „drzewko decyzyjne”, „metoda projektu”. Zauważyłam, że Monika chętnie angażuje się do pracy, podejmuje nowe wyzwania. Dzięki zapewnieniom nauczyciela dziewczyna powoli nabierała pewności siebie. Stopniowo, poprzez wyrabianie umiejętności systematycznej pracy, a także poprzez odpowiednie motywowanie dziecka (nagradzanie i konstruktywna krytyka), udało mi się przełamać bierność Moniki, a nawet zachęcić ją do uczestnictwa w szkolnych konkursach przedmiotowych.

Podsumowując moje starania stwierdzam, iż udało mi się zmotywować Monikę i doprowadzić do pozytywnego wyniku na egzaminie maturalnym. Dziewczyna zdała egzamin maturalny zarówno w części pisemnej jak i ustnej, co prawda na poziomie podstawowym, ale wynik był zadawalający, dzięki czemu dziewczyna mogła podjąć studia wyższe, co dało jej ogromną satysfakcję, a także szanse na usamodzielnienie się w przyszłości.

Podjęte przeze mnie działania nie zlikwidowały w pełni istniejącego problemu, ale w znacznym stopniu zmniejszyły jego skalę. Zauważyłam, że uczennica powoli „odbudowuje” swoje relacje z otoczeniem, nabiera wiary we własne możliwości. Myślę, że w efekcie tych działań i oddziaływań, wzrosła samoocena Moniki, stała się ona bardziej pewna siebie i otwarta. Sądzę, że w większości założenia, które zawarłam w prognozie pozytywnej udało mi się wykonać, a za swój sukces uważam to, iż uczennica po zdaniu egzaminu maturalnego, dodatkowo wystosowała osobne podziękowania, będąc wdzięczną za ofiarowaną jej pomoc i zaangażowanie z mojej strony, co starałam się jej okazać. Mam nadzieję, że mi się to udało.

  

7. Literatura:
1. Podstawa programowa.
2. Program nauczania języka angielskiego dla liceum ogólnokształcącego nr DKOS-4015-152/02.
3. Informator maturalny.
4. H. Hamer, „Klucz do efektywności nauczania. Poradnik dla nauczycieli”, wydawnictwo VEDA, Warszawa 1994r.

  

Opracowała:

Anna Czubanowska